silnik

Jakie naprawy samochodowe można wykonać samodzielnie, a jakich trzeba unikać? Poradnik o oszczędności, bhp i umiejętnościach

Wielu kierowców chcąc zaoszczędzić zabiera się za samodzielne naprawy samochodu. Oczywiście tu musimy uczulić wszystkich na to, że nawet jeśli dysponuje się garażem lub własnym warsztatem to nie zawsze można przeprowadzić niezbędne naprawy. Przede wszystkim trzeba pamiętać o zapisie, który obowiązuje we wszystkich gminach, a mianowicie naprawa samochodu nie może powodować degradacji środowiska, wód czy gleby. Zatem wszelkie zużyte części czy oleje trzeba zutylizować w PSZOK i nie zawsze jest to bezpłatne. Na osiedlach czy parkingach z reguły jest zakaz napraw, czasem możliwe są one przy drodze, jeśli samochód po prostu odmówi nam posłuszeństwa, ale w większości przypadków musimy po prostu zadzwonić po pomoc drogową, która odholuje auto do warsztatu. Zatem dziś zastanowimy się jakie naprawy możemy wykonać samodzielnie, a jakich bezwzględnie należy unikać.

Oszczędność to nie wszystko

oszczędności

Aby samodzielnie naprawić cokolwiek w samochodzie trzeba przestrzegać zasad BHP. Dotyczy to tak prozaicznych czynności jak doładowanie akumulatora, wymiana oleju silnikowego, czy uzupełnienie oleju w chłodnicy. Te czynności można wykonać samodzielnie. Przy wymianie oleju silnikowego należy pamiętać o użyciu podnośnika lub użyciu kanału. Nie każdy wie, że można wynająć warsztat, by móc spróbować swoich sił jako mechanik w bezpiecznych warunkach. Trzeba zaopatrzyć się w klucz nasadowy bądź imbusowy. Oczywiście konieczny będzie nowy olej i to nie byle jaki, a tej samej klasy jak ten w silniku, a także filtr oraz podkładka korka spustowego. Zużyty olej należy oddać do PSZOK, upewniając się czy przyjmuje tego rodzaju odpady. Przed uzupełnieniem płynu chłodniczego należy podłożyć pod samochód duże naczynie, np. miskę, a następnie odkręcić korek wlewowy i śrubę spustową w chłodnicy. Zawór od ogrzewania musi być otwarty w pozycji „ciepło”. Po wymianie płynu należy odpowietrzyć układ chłodzący i uzupełnić braki.

Trudniejsze naprawy, które możesz wykonać samodzielnie

Wśród trudniejszych napraw na które decydują się kierowcy jest wymiana klocków hamulcowych. Tutaj trzeba być uważnym, odkręcać śruby, sprawdzać stopień zużycia poszczególnych części. Musimy oczyścić powierzchnię po której porusza się klocek, a ponadto sprawdzić stan osłony gumowej tłoczka w zacisku. Jeśli nie jest zużyta należy wcisnąć tłok do środka, używając dwóch kluczy oczkowych giętych. Ta czynność jest niezbędna, by móc włożyć nowe, grubsze klocki. Należy jeszcze sprawdzić stan osłon śrub mocujących korpus i uzupełnić smar, a następnie przykręcić zacisk. Jak wiadomo hamulce są newralgicznym elementem samochodu i bez odpowiedniej wiedzy, lepiej za taką pracę się nie zabierać. Warto wiedzieć, które jeszcze są odradzane przez specjalistów.

Naprawy, za które lepiej się nie zabierać

amortyzator

Są takie naprawy, których samodzielne wykonywanie jest zdecydowanie odradzane przez fachowców. Należy do nich wymiana paska rozrządu. Jeśli ta praca zostanie źle wykonana, to kierowca będzie skarżył się na nierówną pracę silnika czy też spadki jego mocy. W przypadku nowych samochodów często jest też konieczne wyregulowanie napięcia tego elementu, a bez specjalistycznych narzędzi jest to niemożliwe. Bardzo trudną pracą jest również wymiana amortyzatorów, a nieprawidłowe wykonanie naprawy może wręcz skończyć się tragicznie. Potrzeba tutaj nie tylko podnośnika czy specjalistycznych narzędzi, ale przede wszystkim specjalistycznych umiejętności. Trudny bywa dostęp do mocowania tylnych amortyzatorów, a także ściśnięcie sprężyn zawieszenia. Konieczna jest kontrola geometrii i ustawienie zbieżności kół. Ta praca jest niezbędna, a jeśli nie zostanie wykonana to w najlepszym przypadku opony z jednej strony będą się bardziej zużywać, a w najgorszym straci się panowanie nad autem w czasie jazdy.

Konserwacja i naprawa karoserii – czyli rysy i odpryski lakieru, z którymi można poradzić sobie samodzielnie

Jeśli na lakierze samochodowym pojawiają się odpryski i rysy, to nie trzeba od razu oddawać samochodu do lakiernika, a z drobnymi niedoskonałościami można poradzić sobie samodzielnie. Wystarczy zaopatrzyć się w zaprawkę lakierniczą. Do niewielkich odprysków sprawdzi się lakier w pędzelku, który precyzyjnie je pokryje. Oczywiście kolor można dobrać idealnie do fabrycznego odcienia lakieru. Rysy można usunąć używając pasty polerskiej. Nie potrzeba nawet polerki elektrycznej, wystarczy ręczne użycie miękkiej szmatki i pasty polerskiej na niewielkim fragmencie. Należy pamiętać, by zaczynać od past lekko ściernych. Zaprawka lakiernicza może służyć również do usuwania rys, wystarczy użyć pędzelka precyzyjnego.

Samodzielne naprawy samochodu nie muszą być złym pomysłem pod warunkiem, że zaopatrzymy się w odpowiednie akcesoria i narzędzia, a także mamy pojęcie co robić. Ważne jest również miejsce wykonywania naprawy, zatem jeśli nie masz własnego warsztatu czy garażu, musisz zdecydować się na wynajem do samodzielnych prac.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij