Otwarcie własnej kawiarni wydaje się prostym i nieskomplikowanym biznesem. Wiele osób wyobraża sobie piękne i przytulne wnętrze, pełne gości i rodzinnej atmosfery. W rzeczywistości prowadzenie własnej kawiarni może być cudowną przygodą, ale bardzo często dla właścicieli staje się niekończącym się pasmem problemów. Trzeba pamiętać, że praca w gastronomii wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, np. pracą 7 dni w tygodniu, bądź koniecznością dostosowania się do restrykcyjnych przepisów dla lokali gastronomicznych.
Maksymalnie wykorzystaj potencjał lokalizacji
W branży kawowej i cukierniczej lokalizacja to 80% sukcesu. Kawy, ciastka, czy herbaty to wyroby spożywane „przy okazji” i w stosunkowo krótkim czasie. Mały procent klientów jest gotowy długo dojeżdżać do wybranej kawiarni, dlatego należy dokładnie zbadać rodzaj ruchu w okolicach wybranej lokalizacji. Jak to zrobić? Można poobserwować, ile osób mija daną lokalizację każdego dnia, jakie są zwyczaje tych osób i jak wstąpienie do Twojego lokalu może wpasować się w ich styl życia. Czy jest to okolica, w której sprawdzi się sprzedaż kawy na wynos? Podanej do śniadania? Biznesowego spotkania? Czy ma to być kawiarnia sprzyjająca nauce i pracy? Może rodzinom z dziećmi? Czy Twoja kawiarnia będzie podążać z modnymi trendami? Czym się będzie wyróżniać spośród lokali w okolicy? Dopasuj swoją ofertę do potrzeb lokalnej społeczności. Jest naprawdę dużo możliwości. Rozważ, czy przypadkiem ruch w Twojej kawiarni nie jest związany z sezonowym nasileniem turystyki. W takim przypadku rozważ sezonowe otwieranie przedsięwzięcia.
Przeprowadź dokładną analizę konkurencji
Analizę konkurencji warto zacząć od przejścia się po okolicy i zapoznania się z ofertą wszystkich lokali gastronomicznych. Co więcej, rozmowa z ich pracownikami o tym, co się sprawdza, a co nie, jest bezcenna. Idealnie by było, gdyby Twój lokal wyróżniał się spośród pozostałych. Może w Twojej okolicy nie można kupić świeżo wyciskanych soków, smacznych śniadań, ręcznie robionych ciast, dietetycznych ciast, czy produktów z określonego regionu? Znajdź kategorię produktów, która Cię wyróżni, jednak pamiętaj, że czasami brak jakiejś usługi może oznaczać, że nie było nią zainteresowania. Możesz też wyróżniać się ceną — niekoniecznie musisz oferować najtańsze usługi, ale warto stworzyć swoją ofertę w innych cenach, niż konkurencja. W ten sposób zachęcisz trochę inną grupę klientów.
Zadbaj o swoich współpracowników i partnerów
Każdy biznes gastronomiczny jest zależny od zespołu, który obsługuje klientów i dostarcza im produkty wyjątkowe w smaku. Znalezienie dobrego dystrybutora kawy o najwyższej jakości to podstawa. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że szeroka i przemyślana oferta ziaren kawy, to podstawa każdej kawiarni. Nie mniej istotne jest kto i jak będzie tę kawę przygotowywał. Aby stworzyć wyjątkową ofertę, trzeba mieć stały zespół pracowników, który zadba o każdy szczegół oferty. Niestety, wiele osób w tym biznesie tnie koszty na pracownikach, co przekłada się na ich wielką rotację, brak troski o jakość usług i pogorszenie opinii o kawiarni.
Otwarcie kawiarni to przedsięwzięcie, którego nie sposób opisać w jednym artykule. Przyszłym inwestorom polecamy zagłębić się w temat na długo przed podjęciem pierwszych wiążących decyzji finansowych.